onsdag den 20. februar 2013

Pæreflæsk og andet godt fra fryseren

Hvis jeg skulle skrive et menukort over de retter, vi har spist i de seneste dage, ville retterne have navne som fx: "Ryd køleskabet", "Hvad fryseren gemte", "Dagens overraskelse" og "Den skjulte skat fra køkkenskabet". En af retterne ville sågar være "Pæreflæsk".
   I noget tid har vi været ramt af en hel masse uheld, som alle betyder ekstra udgifter, og vi er tilsyneladende midt i en stime af den slags... Heldigvis er jeg ovre min skulderskade, som jeg pådrog mig for en måned siden, men bilens forrude skal skiftes, vi har fået en vandskade imellem badeværelset og bryggerset, min cykel fik knas med gearene og skulle repareres hos cykelsmeden for en del mere end forventet osv. osv. Køleskabet lyder mærkeligt, og vi ved ikke, hvornår det skal udskiftes, og vi har en fornemmelse af, at vi en rum tid endnu vil blive ramt af en del uforudsete udgifter. Vi har derfor indledt en spareøvelse, der går ud på at få spist den mad, vi opbevarer i fryseren, køkkenskabe og -skuffer, før vi køber nyt ind. 
   Det er faktisk rart at få ryddet ud i gemmerne, og man kan blive overrasket over at finde en ingrediens, som man ikke har brugt i madlavningen længe. Det er selvfølgelig mest langtidsholdbare ting som fx linser, kikærter og ris, der findes i gemmerne, men det viser sig også, at der gemmer sig spændende ting i fryseren. Fx var det herligt en dag at finde rejer i vores fryser, og i går så jeg, at vi både havde bacon og æblestykker, så jeg besluttede, at vi skulle have æbleflæsk på rugbrød, fordi det var lang tid siden, at vi havde fået det sidst. Straks hældte jeg æblestykkerne op i en skål til optøning, men først da jeg havde stegt bacon og skulle til at bruge æblestykkerne, opdagede jeg, at det var pære og ikke æble, jeg havde taget op af fryseren. Der stod egentlig også "pærer i skiver" på fryseposen, men det havde jeg jo ikke læst, før det var for sent. I hvert fald var pærerne nu tøet op, så jeg sadlede om og lavede "pæreflæsk" i stedet for, og jeg har nu erfaret, at pærer indeholder meget mere væske end æbler...!   
   "Pæreflæsk" smager faktisk rigtig godt, men jeg havde ikke smagt det, hvis jeg ikke havde taget fejl af posens indhold, for normalt ville jeg nok lave pæretærte, hvis jeg havde pærestykker - og ikke æbler - til rådighed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...