onsdag den 20. februar 2013

Uhm, simremad!


For noget tid siden købte manden i huset tre fasaner, og selvom vi gjorde os umage med tilberedelsen af de første to, var vi ikke helt blevet overbevist om, at fasan smager fantastisk. Det blev vi så i dag!
   Midt i projektet med at få ryddet ud i fryser og gemmerne i køkkenet, fandt jeg den sidste fasan i bunden af fryseren. Jeg var ikke særlig begejstret for at skulle have fasan til middag, for erindringen om de to første smagsoplevelser var ikke helt så positiv, som den måske kunne have været. Det er dog ret flot at kunne finde en fasan i fryseren, når man er midt i en spareøvelse, så vi skulle selvfølgelig have fasan til aftensmad, og det viste sig at være en kulinarisk oplevelse af de helt store!
   Vi tog udgangspunkt i en opskrift på coq au vin (hane i vin), hvor vi jo så erstattede hanen med en fasan... Vi havde heller ikke champignon, skalotteløg eller persille, men skalotteløgene kunne erstattes af almindelige løg, og champignon og persille blev blot udeladt af retten. Vi spiste naturris til, og retten havde stået og simret så tilpas længe, at fasankødet nærmest faldt af benene, bare man kiggede i nærheden af gryden. Gulerødderne var lige som de skulle være; hverken udkogte eller hårde, og så gav de jo retten lidt farve.
   Jeg glemte at tage billeder af vores fasan-simreret, fordi den duftede himmelsk, smagte fantastisk og blev spist, før jeg nåede at tænke på at forevige synsindtrykket af vores yderst vellykkede smagsoplevelse. Det kan i hvert fald anbefales at lade sig inspirere af en opskrift på coq au vin, når man skal tilberede fasan, og nu er jeg helt sikker: fasan smager fantastisk!

1 kommentar:

  1. Kan du måske overbevise mig om, at hare smager godt? Mine smagsløg er ikke begejstret!

    SvarSlet

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...