søndag den 3. august 2014

Ballonbukser af nyt og genbrugt stof

Ballonbukser i str. 80-86.
Jeg har syet to par ballonbukser til datteren efter Minikreas mønster (Minikrea 20301), og selvom de ser ganske fine og nye ud, er forstoffet ret gammelt. Det er nemlig et gammelt, hvidt dynebetræk, som jeg har brugt til for i begge par bukser. Yderstofferne er forholdsvis nye, men de er ikke indkøbt til formålet, så de lå faktisk i en bunke med stofrester, og det var skønt, at der lige var stof nok til bukser i min datters størrelse. Det turkise ribstof og de to yderstoffer med prikkerne er købt hos Fjølner. Det sort- og hvidstribede ribstof er købt i Stof 2000 engang i 2011, men jeg har aldrig rigtig fået det brugt, fordi jeg synes, at man nemt kan føle sig blændet, når man kigger på det. Som en ribkant til de sorte busker, passer det nu alligevel fint. 
Foret er fra et dynebetræk.
  Det sjove er, at jeg først fik idéen til de turkise bukser. Derefter fandt jeg det sorte stof med de hvide prikker, og så var jeg slet ikke i tvivl om, at ribben dertil skulle være stribet. Jeg havde nemlig også ensfarvet rib i hhv. hvid og sort liggende, men det føltes mest rigtigt med den stribede. Efter at have syet begge par bukser kom jeg så til at kigge på forsiden af Minikreas ballonbuksemønster, og sørme om ikke modellen her har et par ballonbukser på i sort stof med hvide prikker på og en ribkant, der er sort- og hvidstribet ... Så var idéen nok alligevel ikke min egen, men snarere inspireret af Minikreas forside, selvom jeg undervejs troede, at jeg selv havde fået en lys idé ...
   Jeg har stadig masser af den smalle elastik (5 mm), som jeg har brugt i benkanterne, men jeg brugte den sidste taljeelastik (2 cm) til de sorte bukser. Derfor måtte jeg bruge en bredere taljeelastik (3 cm) til de turkise bukser, hvilket man svagt kan ane på de øverste billede. Dog ses det ikke (i hvert fald ikke i starten), når bukserne er i brug. Jeg har tidligere syet ballonbukser, hvor jeg bare har syet en bred ribkant på i taljen, men hvis bukserne bruges meget, bliver den på et tidspunkt for løs, og det er jo ikke særlig hensigtsmæssigt. Derfor er jeg begyndt at sy en elastik ind i taljeribben, når jeg syr bukser, og foreløbig har det kun været en fordel. 
   Der er stadig mere af det hvide forstof fra dynebetrækket, men det gemmer jeg, til en anden gang jeg skal bruge hvidt for. Ofte omsyr jeg et voksendynebetræk til junior- eller babydynebetræk, men da stoffet denne gang var helt hvidt, syntes jeg, at det var mere anvendeligt som forstof i bukser. Hvidt dynebetræk er vældig fint så længe, det er hvidt, men hvis det er forstof, er det sandsynligvis hvidt i længere tid end som baby-/juniordynebetræk ... 
   Jeg har altså ikke været ude at købe nyt for at kunne sy ballonbukserne, og samtidig har jeg fået genbrugt noget af et gammelt dynebetræk, og jeg har fået gjort stofrestebunken mindre. Datteren har fået to fine par bukser, som jeg har nydt at sy, så nu glæder jeg mig bare til at kunne prøve dem på hende.

4 kommentarer:

  1. Hvor er de fine begge par. For et par år siden forsøgte jeg mig med det mønster, men fik på underligste vis syet bukserne sammen forneden når jeg vente dem rigtig vej. De var helt perfekte med vrangen ud.. Hmm måske skulle jeg prøve igen.
    Kh Maria (min-mors-mirakler)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja, prøv igen! Jeg har også prøvet at misforstå noget i et mønster og derfor lagt det væk for en tid, men da det så kom frem igen, læste - og forstod - jeg vejledningen rigtigt med det samme. Måske det også gælder for dig? :)

      Slet
  2. Ja jeg må prøve igen. Dog er min datter nu blevet for stor til mønsteret går det ikke kun til str. 3 år, og synes at det er lidt for piget til at ville sy bukser til min dreng i det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det mindste mønsterark går kun til tre år. Størrelserne 4-10 år kan købes på et nyt mønsterark.

      Slet

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...