onsdag den 2. juli 2014

En god opskrift på is (til ispindeforme)

Hjemmelavet chokoladeis.
Sidste sommer var vi på en meget varm dag på besøg hos min gode veninde, Majbritt, og hendes familie. Hun bød på hjemmelavede chokoladeis, og hun var så sød at dele opskriften med os. Den har vi fulgt mange gange siden da. Jeg ved ikke, hvor hun har opskriften fra, men på vores opslagstavle i køkkenet hænger der stadig en lille lap papir med opskriften på det, som vi nu kalder "Majbritts chokoladeis". 
   Sønnen er ofte med til at lave is, og forleden var isproduktionen et far-søn-projekt, imens datteren og jeg lavede noget andet. Til gengæld blev det et mor-projekt at spise en del af isene ...!
   
Opskriften på "Majbritts chokoladeis" kommer her:

200 g banan (ca. 3 økologiske bananer)
1 tsk. vanillepulver (ikke vanillesukker)
3 tsk. kakaopulver
165 ml. kokosmælk

Hele balladen hældes sammen, blendes og hældes i forme. Den nævnte opskrift passer omtrent til seks ispindeforme (som dem på billedet) fra IKEA. Jeg køber altid økologiske ingredienser, og da jeg kun kan finde økologisk kokosmælk i dåser med 400 ml. i, laver jeg altid lidt mere end dobbelt portion, men så er der også is til et stykke tid ... I øvrigt tilsætter jeg oftest ingredienserne sådan lidt på slump, men isene bliver alligevel gode hver gang. Hvis ismassen smager godt, må det også kunne forventes, at de færdige is smager godt.

God fornøjelse og velbekomme!
   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...