tirsdag den 3. juli 2018

Sol og sommer, tørre blomster og æbler på vej

Solen skinner, det er varmt, og ligesom alt andet i haven trænger roserne til vand. Det er usædvanligt varmt og solrigt, og selvom det til tider føles næsten for varmt, er vejret en fordel for mine kolleger og mig i denne uge, hvor vi afholder musiksommercamp for en masse børn på en campingplads. Så kan vi nemlig have aktiviteter både ude og inde, og det er altså bare rigtig rart, når man også kan være udenfor. I dag var børnene ude at fange krabber og kigge på fisk sammen med en naturvejleder, inden vi gik i gang med vores musikalske aktiviteter, og det viste sig at være en rigtig god opbygning af dagen. Socialt var børnene sammen på en ny måde i forhold til i går, og her på andendagen var det sjovt at iagttage, hvordan alle børnene har fundet sammen på kryds og tværs, så det ser ud som om, at nogle af dem har kendt hinanden altid. Det er skønt med nye venskaber, og det er dejligt med en god stemning blandt både børn og voksne, for det gør alting meget nemmere.  
    Hjemme igen nød jeg at være sammen med min egen familie og høre om, hvad vores børn har lavet i løbet af i dag, men jeg var også godt træt efter at have været på hele dagen. Mine kolleger har det på samme måde, men det er en rar måde at være træt på, for vi har haft (endnu) en god dag sammen, og så er det jo det hele værd (men jeg glæder mig nu stadig, til jeg har ferie). Efter at have siddet helt stille på sofaen med lukkede øjne i noget tid, og uden at tænke på noget som helst, var jeg en tur ude i haven, hvor der stadig er rart at være, selvom alting visner pga. den igangværende tørke.
I den ene ende af haven har vi dog et par æbletræer, der delvist står i skygge, og de ser faktisk ud til at have det fint. Uhm! Jeg glæder mig, til æblerne er modne, og vi kan plukke dem. Nogle år har vi næsten ikke haft nogle æbler, og andre år har vi haft rigtig mange. I år er vist et "mellem-år" hos os, for der er hverken få eller mange æbler på vores træer, men der er nogle, og det er dejligt! Det er så skønt, når man bare kan gå ud i sin have og plukke et æble. Eller flere. Vi har altid gang i mange projekter af forskellig art, så det der med at have en prydhave er vi ikke så gode til, men med frugttræer og så ganske få andre ting kan vi bedre være med. F.eks. tomat-, peberfrugt- og agurkeplanter i drivhuset. I år har vi dog ikke noget i drivhuset, fordi vi ikke har haft (eller taget os?) tiden til det, men næste år, prøver vi igen. Især tomater vil vi gerne have både i drivhuset og i krukker på terrassen. Og så gerne nogle squash i haven. Og måske nogle kartofler. At drømme om det er i hvert fald et godt sted at starte. Så kan man tænke det hele igennem, lægge (alt for mange) planer, drømme lidt mere, og på et tidspunkt er det tid og sted til at gøre noget ved sagen, så i hvert fald nogle af planerne bliver til virkelighed.
   Jeg nyder, at det er sommer (og at jeg snart har ferie!), selvom det er bekymrende, at det usædvanligt varme vejr jo sandsynligvis er forårsaget af klimaforandringer som følge af, at menneskeheden ikke kan finde ud af at passe ordentligt på jorden. Det undrer mig til stadighed, at der findes politikere og beslutningstagere, der ignorerer klimaproblemerne, for hvad kan være vigtigere, end at passe på vores jord? Heldigvis er der også ildsjæle, som forsøger at få os alle i en mere bæredygtig og klimavenlig retning. Jeg tager hatten af for ildsjælene og ønsker alle en god sommer!
  

2 kommentarer:

  1. Det lyder dejligt med musiksommercamp,men kan godt forstå du er "brugt" når du kommer hjem.
    Godt sommerferien er lige om hjørnet.
    Håber jeres bliver en skøn en af slagsen.😊

    SvarSlet

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...