søndag den 29. juli 2018

Tærter

Efter at have været på ferie i en uges tid er vi nu hjemme igen. Ligesom på ferien - og før - stod vi tidligt op i morges. Jeg tror, det første barn opdagede, at det var morgen, da klokken var 05.15 ...! Nå, men vi skal jo i hvert fald ikke gå glip af dagen, så vi var hurtigt i tøjet, og så var legen ellers i fuld gang. Børnene legede og legede, og det var skønt at opleve, at de var så glade for at være kommet hjem. Det var en god ferie, vi var på, men der er måske bare noget om, at "ude er godt, men hjemme er bedst". Tidligt fra morgenstunden gik manden i huset så i gang med at samle nogle skuffer til børnenes nye garderobeskabe, som vi samlede før ferien, og da han ikke havde brug for min hjælp til det, gik jeg i køkkenet, hvor jeg ville bage en broccoli/champignon-tærte til vores aftensmad senere i dag.
   Ret hurtigt stod det dog klart for mig, at jeg havde mange forskellige grøntsager, som jeg gerne ville bruge i en tærte, så jeg endte med at bage tre(!) forskellige: en broccoli/champignon-tærte, en løgtærte (både med de almindelige, gule løg og med rødløg, men også med resten af en salatdressing, jeg lavede i går) og en "ryd-køleskabet-tærte" bestående af aspargesbroccoli, aubergine, tomat, løg og kartofler. Kartoflerne blev tilføjet, fordi jeg alligevel ikke havde helt dej nok til tre tærter, så da jeg kun kunne dække halvdelen af det tredje tærtefad med dej, måtte kartofler udgøre resten af bunden.
   Klokken 9.30 var tærterne færdige, og dermed havde jeg allerede fået lavet (en del af) både frokosten og aftensmaden, inden det blev for varmt til at stå i køkkenet. I øvrigt har vi allerede spist næsten den ene tærte, og til aftensmaden supplerer vi med nogle majskolber, lidt (hvidløg)smør og en blandet salat (og måske lidt hummus, hvis en af os får det lavet. De kogte kikærter ligger allerede klar i fryseren, så det er bare om at gå i gang). Uhm, jeg glæder mig allerede til aftensmaden, og det gælder om at nyde tærterne, imens vi har dem, for jeg kan aldrig komme til at lave helt samme slags igen, fordi de på én gang er både restetærter og eksperimenter. Halvdelen af melet i dejen er f.eks. emmer, fordi jeg kom til at male for meget, da jeg malede mel til at tage med på ferien, og den anden halvdel af melet var det sidste fra en pose hvedemel, vi købte i Tyskland for et par dage siden, da vi løb tør for det, vi havde taget med hjemmefra. Jeps, vi maler nemlig selv vores mel i en lille kornmølle, vi har stående på køkkenbordet, og da vi var i sommerhus, var det rart selv at kunne bage morgenbrød uden først at skulle købe ind.
   Det er skønt at være hjemme igen. Nu vil jeg gå ud i haven og se, om der stadig er vand nok til de dyr, der eventuelt kommer på besøg, eller om jeg skal fylde op i drikkeskålene igen. Hav en skøn sommerdag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...