søndag den 8. februar 2015

Den maskerede høne - eller midt i processen med at få lavet en hønedragt

En hønemaske.
"Kan du gætte, hvem jeg er?
Kan du gætte, hvem jeg er?
For jeg har fået maske på.
Misk, mask, maske på.
Kan du gætte, hvem jeg er?"

Sønnen vil være høne til fastelavn, så vi er igang med at lave en hønedragt til ham. I dag har jeg så tegnet mønster af og klippet mønsterdelene ud, og jeg har faktisk også nået at få klippet alt stoffet ud; yderstof, pladevat, forstof og filt. Min kæreste hjalp med at klippe en enkelt mønsterdel, og begge børn dansede undervejs på pladevattet, så sådan gik det til, at hønedragten blev til et familieprojekt. 
   Det var måske liiidt svært for børnene at forstå, hvad 'legen' gik ud på, når jeg bare klippede hele tiden, så jeg tog en pause fra 'stofferne' og lavede to hønemasker af karton og filt. Ifølge vejledningen skulle hønemasken bare laves af hvidt karton, hvor næbdelen skulle males rød med en tusch, men kæresten og jeg blev enige om, at filtnæb var pænere end tuschnæb, så vores hønemasker fik næb af filt (klistret oven på det hvide kartonnæb, der er en del af masken).
To hønemasker.
Det er kun sønnen, der skal være høne til fastelavn, men jeg lavede to hønemasker for at have en ekstra, hvis den ene skulle gå i stykker i fremstillingsprocessen eller i brug. (Og så skader det heller ikke at have to masker, når to børn skal lege sammen). l
   Jeg har stadig meget at se til i den kommende uge, som gør, at jeg egentlig ikke har tid til at sy fastelavnstøj til børnene, men nu er det vigtigste og mest tidskrævende jo klaret (og her tænker jeg altså ikke på fremstillingen af masker, men derimod på tegning af mønsterdele og udklipning af samme), så jeg satser på, at jeg nok skal nå at blive færdig med høneudklædningen inden fastelavn. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...