tirsdag den 3. september 2013

Herrebluse (mit første forsøg)

Juhuu! Det lykkedes at få syet en bluse (en sweatshirt) til min kæreste. Den 23. august efterlyste jeg snitmønstre til herrebluser her på bloggen, og kort efter fik jeg mail med fire links på (næsten) det, jeg søgte.
   Kæresten har købt stof, og han har også købt et af de snitmønstre, jeg var blevet gjort opmærksom på, nemlig Burda 7734, og med udgangspunkt i model C har jeg syet en bluse uden knaplukning foran, men med ribkanter ved både hals, håndled og talje. Altså må det jo være det, der også kaldes en "sweatshirt".
   Jeg synes, det er svært at tage billeder af mørkt tøj, men jeg har forsøgt alligevel. Mit første forsøg på at sy en herrebluse i marineblå isoli og en tilsvarende marineblå rib kan ses lige her:
Herrebluse (mit første forsøg).
Ærmerne er altså lige lange, men blusen hænger foran to lidt åbne skabslåger og kommer derfor til at hænge lidt skævt, så ærmerne ser ud til at have forskellig længde. 
   Længden og bredden på ribkanterne fandt jeg ved at måle ribkanterne på en gammel, slidt sweatshirt, og så gjorde jeg dem lidt smallere, fordi jeg havde en formodning om, at de så ville passe bedre til min kæreste (og det gør de også, viste det sig). Jeg skal lige have syet en stikning langs halsribben, men ellers er blusen faktisk klar til brug, og det er ret vildt, synes jeg, for jeg havde egentlig forventet, at den første "kladdebluse" ville være så meget kladde, at den skulle sprættes op igen og evt. blive syet om til en drengebluse eller et par -bukser.
   Kæresten har købt stof til to andre bluser, så jeg har tænkt mig at tage udgangspunkt i det samme tilrettede Burda-mønster nogle gange. I første omgang er kravet jo bare, at de skal passe ham, men efterhånden kunne jeg jo godt prøve at variere lidt og fx tilføje en lomme eller eksperimentere lidt med flere farver/stoftyper.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...