onsdag den 11. september 2013

Orange stjerner på lilla baggrund (leggings til mor og bluse til søn)

Børnetøjsindustrien har i de senere år formået at gøre lilla til en pigefarve, og i mange tilfælde gælder det også farven orange. Det, synes jeg, er så ærgerligt, for hvorfor skal farveskalaen dog deles op, så nogle farver kun er forbeholdt piger, mens andre er forbeholdt drenge? Og hvad med de farver, der er udråbt til at være "neutrale"? Der er forskel på piger og drenge - ingen tvivl om det, men den forskel bør ikke dikteres af producenter af børnetøj og legetøj, og ligeledes bør industrien heller ikke forsøge at gøre de to køn helt ens, for det er de jo ikke.
   Jeg kunne godt  ønske mig, at især producenter af børnetøj ville tænke lidt mindre i kasser og lidt mere i flotte farver og mønstre, så vi får brugt hele skalaen til begge køn! Dermed har jeg ikke sagt, at tøjet skal være ens til piger og drenge, for det synes jeg ikke, at det skal, men det ville da være fantastisk, hvis jeg fx kunne købe en rød bluse i Kvickly til min søn - uden at skulle finde en udgave med sløjfer og blonder i afdelingen for pigetøj. (Jeg har skrevet til Friends, Kvicklys eget børnetøjmærke, og spurgt efter fx rødt tøj til drengene, og jeg fik et høfligt svar tilbage om, at det var dejligt, at jeg kom med mit ønske, og at de jo bare fulgte udbud og efterspørgsel ...)
   Når jeg selv skal sy tøj til min søn, er jeg, selvom jeg ikke helt vil være ved det, også præget af "den gængse tankegang" om, hvad der er pige- og drengetøj. I hvert fald kommer jeg nemt til at vurdere hvert enkelt stykke stof og se på, om det nu er pige- eller drengeagtigt, når jeg sætter det sammen på den og den måde. Lidt skørt, men nu har jeg gjort et eksperiment: Jeg har nemlig syet en lilla bluse med orange stjerner på til sønnen! Kig på billederne og tænk over det; er det en pige- eller en drengebluse? Jeg har valgt, at det er en drengebluse, fordi den er syet til en dreng efter eget ønske. Han så nemlig stoffet, og jeg fortalte ham, at jeg skulle sy leggings af det til mig selv (ja, ja; jeg ved godt, at det på flere hjemmesider står kategoriseret som stof til børnetøj, men jeg ville altså gerne bruge det til mig selv), hvorefter sønnen korrigerede mig og sagde, at stoffet selvfølgelig skulle bruges til en bluse til ham!
Bluse str. 104. Drenge- eller pigebluse?
Og sådan en udmelding kunne jeg jo ikke stå for, men på det tidspunkt vidste jeg ikke, om der var nok stof til en bluse til ham også, for planen var jo, at jeg skulle sy leggins i min størrelse, men det viste sig heldigvis, at der var stof nok til begge dele. Eller næsten i hvert fald. Drengeblusen måtte få et orange rygstykke, for at projektet kunne gennemføres.
Bluse str. 104, bagfra.
Jeg var meget i tvivl, om det orange stykke stof skulle bruges til for- eller rygstykke, men jeg valgte at bruge det til rygstykke, fordi sønnen jo havde efterspurgt det lilla stof med de orange stjerner. Jeg går nemlig ud fra, at han så nok ville foretrække selv at kunne se det fine stof med stjernerne, når han fik blusen på. 
Bluse str. 104. Forfra. Ingen taljerib.

Nu er der i hvert fald et væld af stjerner, når man kigger på blusen fra forsiden, men er det egentlig en drenge- eller en pigebluse? Jeg er spændt på at se, når sønnen tager den på. 
   I øvrigt var blusen jo lavet af stofrester, fordi jeg først syede et par leggings (Onion 0005) til mig selv.
Leggings til mig selv - i børnestof!
(Det er altså det samme stof, jeg har brugt til både bluse og leggings, selvom det ikke ser sådan ud på skærmen. Det skyldes måske, at jeg selv tog billedet af mine leggings, mens jeg havde dem på, og at lysforholdene var forskellige).
   Nu har jeg ikke mere af det lilla stof med de orange stjerner på (som var købt hos Fjølner), men det var skønt at arbejde med det, og det er lækkert at have på. Jeg kunne godt finde på at købe mere af det en anden gang.



3 kommentarer:

  1. God idé med forskelligt stof for og bag - den idé napper jeg lige. :) I øvrigt, så er jeg ny læser af din blog. Synes du har en dejlig blog og blev rørt af historien om Samuel. Glæder mig til at følge dig i fremtiden. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lola! Og så napper jeg lige din idé med det mønstrede stof i kanterne på blusen (jeg har lige set det fine sæt, du har skrevet om i dag, og jeg har straks meldt mig som læser af din blog). Inspiration er godt! Gensidig inspiration er endnu bedre! Hav en dejlig dag!

      Slet
    2. Ja, det er skønt at blive inspireret på kryds og tværs. Der er så mange gode idéer rundt omkring! God weekend. :-)

      Slet

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...